i spill my heart from to coast to coast

För en vecka sedan kom jag hem från att ha spenderat 11 dagar i London. Det var så himla bra och eftersom vi var där så länge så hann vi med att göra otroligt mycket också.

Det började med att vi blev fast i Oslo med vårt plan. Vi mellanlandade där innan vi skulle vidare mot vår slutdestination. Det var snöblandat regn som ställde till det och flygplatsen var tvungen att stänga av luftrummet för att det var för halt på startbanorna. Efter att banorna sprutats med någon slags kemikalie och även efter att vårt plan blivit sprutat med något kunde vi lyfta och två timmar senare landa på Heathrow.

Vi började vår vistelse med att bo på ett hotell vid Lancaster Gate. Vi bodde på översta våningen i ett förvånadsvärt stort rum med utsikt över bakgården. På bakgården hade vi besök av både papegojor, rävar och ekorrar. Ett stort plus för detta hotell var den lilla hyllan utanför vårt rum som varje dags fylldes på med olika sorters kakor (bland annat macarons som är det bästa någonsin) och jelly beans som man fick äta hur mycket man ville av helt gratis woop woop.

För första gången hade London spärrat av områden inför nyår. Förra året hade det blivit kaosartat med 500 000 personer som försökte komma så nära fyrverkeriena som möjligt så detta år hade 100 000 biljetter släppts. Jag och Selma hade bestämt oss för att inte köpa biljetter och påbörjade därför klockan nio på nyårskvällen en jakt på bästa platsen för att se fyrverkerierna. Vi lyckades få en plats vid The Monument där vi såg London Eye klart och tydligt. Vi hamnade bredvid ett gäng från Schweiz som var väldigt pratglada och bjöd oss på pretzels.
Vid tolvslaget drog fyrverkerierna igång och alla skrek gott nytt år till varandra, skrattade och vissa riskerade att bli arresterade (det blev dom också) genom att tända bengaliska eldar bland folkmassorna. Att ta sig hem efter showen var över blev ett äventyr i sig då a l l a skulle hem samtidigt. Det bor nio miljoner människor i London och gatorna var packade med folk. Även bussarna var packade vilket gjorde att vissa bara åkte förbi utan att kunna ta med fler. Efter 2 timmar var vi äntligen tillbaka på hotellet och jag tror jag somnade på ca 2 sekunder.

Efter nyår hade vi bestämt att det var en sak vi absolut skulle hinna med i London. Och det var att mata ekorrar i Hyde Park. Det finns ekorrar i varenda hörn och väldigt många är relativt tama. Vi köpte med oss en påse nötter och så fort vi satte oss ner på huk kom ekorrar hoppandes från alla håll. Vissa är så pass tama att dom praktiskt taget sitter med deras tass i ens hand medan dom äter nötterna. En dag såg vi även en man som matade duvor. Selma bestämde sig för att testa och efter många om och men testade även jag. Tillslut hade jag 4 duvor i handen och en på armen som åt nötter och jag kände mig som fågeldamen i "Ensam hemma 2". Dock får man räkna med att ekorrarna blir avundsjuka för rätt som det var hade en ekorre tagit sats och hoppat upp på ens ben och krävde lite mat och uppmärksamhet. Men jag menar, vem vill inte ha det.

Vi hann även med att besöka British Museum, Westfield och att gå ut en kväll. British Museum var så himla roligt och eftersom jag älskar historia var det extra roligt att se smycken och keramik från den minoiska kulturen. Vi fick även se självaste Cleopatra och massor av mumier. Westfield var lika mysigt som förra gången och vi spenderade en hel dag där som avslutades med Snog.
Fredagen efter nyår bestämde vi oss för att dra till Libertine. Tydligen är det väldigt stort att gå ut på fredagen efter nyår (maybe för att alla turister fortfarande är kvar) för kön var otroligt lång och stammisarna sa att det inte alls brukade vara så mycket folk. Dock hade vi lite tur och lyckades bli framflyttade närmare början på kön och kom in relativt snabbt. Med glada människor och glow sticks blev den kvällen en av dom bästa kvällarna någonsin.
Sedan bytte vi hotell och fick en fantastisk utsikt från vårt rum. De sista dagarna gick otroligt fort och vi avslutade resan med att återvända till ekorrarna med en stor påse nötter. Resan var helt underbar och vi hade så kul. Älskar London så mycket. Efter denna resa har jag nästan blivit lite resgalen. Har så mycket inplanerat nu och just nu måste jag bara fokusera på att spara pengar så mycket som möjligt för till hösten/vintern är det jag som drar utomlands igen och igen och igen och igen.